czwartek, 30 lipca 2015

Neony: Muzyka zawsze była środkiem na burzenie murów między ludźmi, to jedna z jej najwspanialszych zalet i funkcji [wywiad]

fot. Sonia Szóstak
Ukazuje się właśnie ich druga płyta Uniform. Dziś Neony to trio, ale podczas koncertów tego nie odczuwają. Wokalista zespołu, Dawid Zając (Vlad) opowiada nam o historiach, które zawiera premierowy materiał, o różnicach w byłym i aktualnym składzie zespołu, o murach międzyludzich i o tym, co "zawiera" tytuł płyty Uniform


SO!MUSIC 
Cytując z informacji o albumie "Chociaż szlak wiedzie pod górę, z takim albumem jak "Uniform" to nie będzie trudny marsz." Z takim albumem, czyli jakim, o czym opowiada Uniform?
Vlad 
Nie chcę kategoryzować, ale jednocześnie muszę to powiedzieć, że zwracam uwagę raczej na ogólne trendy w myśleniu, zachowania i relacje między ludźmi. Moje obserwacje nie dotyczą konkretnego środowiska. Staram się bywać wszędzie, podpatrywać, podsłuchiwać i siłą rzeczy tworzy się w podświadomości jakaś analiza tych obserwacji, która wypływa później w postaci tekstu. Lubię kiedy tekst zaskakuje nawet mnie, autora. Najpierw piszesz, a później analizujesz, skąd wzięła się ta myśl, fraza, metafora? To ciekawe doświadczenie. Lubię zwracać na coś uwagę, raczej nie pouczam i nie wskazuję drogi. Każdy posiada inny rodzaj wrażliwości i postrzegania świata. Patrzymy w tę samą stronę, ale zwracamy uwagę na inne rzeczy. Tak widzę, aktualny stan rzeczy w Uniformie. Widzę pęd za marchewką, widzę kult młodości, zanikającą wartość treści na rzecz infantylnej i prostackiej formy. Widzę zmieniające się sposoby komunikacji i ewoluujący język. Na szczęście widzę też dobre rzeczy, dlatego ta płyta jest jasna. To taki koń trojański - w prostych i tanecznych piosenkach, ukryta jest jednak treść. Jeśli chcesz to pomyśl, jeśli nie, ciesz się muzyką, tańcz, cokolwiek. 

SO!MUSIC 
Kilka dni temu zakończyła się tegoroczna edycja Jarocin Festiwal. Wy z kolei kilka lat temu wygraliście przegląd zespołów właśnie na tym festiwalu. Wracacie wspomnieniami do tego dnia, dużo on Wam dał? A może sami wracacie na koncerty w Jarocinie?
Vlad 
W Jarocinie byliśmy tylko w 2010 roku kiedy wygraliśmy Konkurs Młodych Zespołów i rok później, wtedy otwieraliśmy dużą scenę i graliśmy pełny koncert na Tourbusie w okolicach godziny 1:00 w nocy. Wrażenia niezapomniane i przednia zabawa do rana, zakończona imprezą na polu buraków. Nie było nic do jedzenia w promieniu kilku kilometrów, ale buraki cukrowe dają energię i mają dużo wartości odżywczych. (uśmiech) Jarocin dał nam tyle, że w roku zwycięstwa chętnie pisały o nas portale - to wszystko. Na całą resztę zapracowaliśmy sobie sami.  

fot. Sonia Szóstak
SO!MUSIC 
Działacie aktualnie jako trio, wcześniej w większym składzie. Jakie różnice mógłbyś wymienić podczas koncertów czy nagrywania materiału - z całym zespołem, a w składzie jakim jesteście obecnie?
Vlad 
Na koncercie różnic specjalnie nie odczuwamy. Publiczność mówi, że stare utwory brzmią bardzo dobrze w odsłonie trio. Nowy materiał jest inaczej zaaranżowany, choć przyznam, że w wielu miejscach nagrałem dwie gitary. Do tej płyty podeszliśmy inaczej niż do pierwszej. Tam przyświecała nam taka idea by nagrać dokładnie tak, jak będziemy to wykonywać na koncertach. Uniform jest inny. Energia jest koncertowa, bo sekcja została wbita live. Gitary i instrumenty klawiszowe były dogrywane później, więc w połowie jest to płyta live, a w połowie jest wyprodukowana. Jednak doszliśmy do wniosku, że koncerty rządzą się swoimi prawami i to może być trochę nudne odgrywać tak płytę 1:1. Dlatego nie szczędziliśmy w wielu miejscach instrumentów po to, by przede wszystkim być zadowolonym z brzmienia płytowego. Na koncerty i tak przygotujemy coś ekstra dla publiczności, coś w trochę innej, jeszcze bardziej rock and rollowej i energetycznej odsłonie. Koncerty to żywioł, kontakt z publicznością i energia, a nie spinka by wygrać wszystko jak na płycie. 

SO!MUSIC 
Czy to prawda, że druga płyta jest zawsze tą bardziej przemyślaną, bardziej dopieszczoną i nie popełnia się już różnych błędów, jak przy nagraniu debiutu? Jesteście bardziej odważni? Jak jest u Was?
Vlad 
Błędy popełnia się zawsze. Pewnie i po 10. płycie. Zawsze jest coś co można poprawić, nagrać lepiej, ale można też dopieszczać materiał w nieskończoność, zatraca się w ten sposób tego ducha chwili. Według mnie czas od stworzenia płyty do jej rejestracji powinien być jak najkrótszy. Być może materiał nie jest jeszcze ograny, ale za to energia, która wytwarza się gdy powstaje nowy utwór z czasem się ulatnia. Dlatego warto byłoby ją złapać "na siatkę śladów" jak najszybciej, zamknąć ją w nagraniu i nie dać uciec. W przypadku Uniformu nagrania według mnie trwały trochę za długo, były rozciągnięte w czasie, ale ostatecznie jesteśmy zadowoleni z brzmienia. Marcin Gajko to mistrz swojego fachu. Miksował na przykład Grandę Brodki, Melę Koteluk czy płytę Artura Rojka. Wycisnął soki z tej płyty, a masteringiem zajął się Fred Kevorkian, który masterował między innymi The White Stripes czy Walkmana. Warto wspomnieć, że nie zabiliśmy dynamiki limiterem, czyli nie zastosowaliśmy techniki maksymalnego pogłośnienia nagrania kosztem jego jakości - jeśli komuś będzie za cicho - zachęcam do użycia funkcji Volume. (uśmiech) Takie podejście jest też linkiem do tekstów i tematyki Uniformu 

SO!MUSIC 
Legalna Moskwa, numer Tobie bliski. Jest coś, co chciałeś przekazać tym nagraniem?
Vlad 
To historia, którą chciałem opowiedzieć. To moje dzieciństwo, moje korzenie. Dla urodzonych w 1981 roku to będzie podróż sentymentalna, a dla tych urodzonych w 1991 roku ciekawostka, bo wtedy właśnie wojska rosyjskie zaczęły opuszczać Polskę. To kawałek naszej historii, o której się nie mówi. Dla dzieciaka biegającego po podwórku z procą, z ruskimi kolegami nie miała znaczenia sytuacja polityczna. Byłem dzieciakiem i to była normalna część otaczającej mnie rzeczywistości. Oczywiście piosenka ma swoje drugie, dużo głębsze dno niż sama opowieść. Ktoś dostrzeże tu, w szerokim kontekście, opowieść o murach między ludźmi, ktoś inny - komentarz na temat ostatnich wydarzeń za granicą wschodnią? Znajdą się i tacy, którzy doszukają się jakiejś symboliki w przedstawionej historii. Proszę bardzo, droga do interpretacji wolna. To nie jest politycznie zaangażowany song, raczej pocztówka, która przez lata nabrała wartości leżąc zakurzona na strychu. 

SO!MUSIC
Numer opowiada o dawnych czasach. Dawid mówisz, że "Rosjan w Polsce nie ma już ponad 20 lat, ale mam wrażenie, że mury między ludźmi nadal stoją i są coraz wyższe." Gdybyś mógł rozwinąć, co dokładniej masz na myśli... Może muzyka jest środkiem na zwalczenie tych murów, relacji między ludzkich?
Vlad 
Muzyka zawsze była środkiem na burzenie murów między ludźmi, to jedna z jej najwspanialszych zalet i funkcji. Umówmy się, że w żadnym wypadku nie tęsknię za Ruskimi. Ta historia to pretekst, by powiedzieć jak zmienił się świat, który mnie otaczał przez te lata. W miejscach gdzie stały koszary rosyjskie, wyrastają teraz hurtownie, magazyny, sklepy i osiedla. Na rzeczonych murach wiszą dzisiaj obrzydliwe billboardy i reklamy. Ludzie żyją sobie w swoich inkubatorach, sąsiedzi się nie znają, nie rozmawiają ze sobą na ulicy. Zaryzykuje takie zdanie: Czasami mam wrażenie, że 20 lat temu Polacy i Rosjanie (mam na myśli cywilów żyjących obok siebie) byli dla siebie bardziej życzliwi niż Polacy wobec Polaków dzisiaj. Kapitalizm i wolny rynek wykreował w nas potwora o nazwie "wyobcowanie" czy jak kto woli "alienację". Mury zamiast upadać, rosną. 



fot. Sonia Szóstak

SO!MUSIC
Podobno Wielka Brytania jest Tobie, Wam dość bliska. Głównie dźwiękowo. Czego ostatnio słuchasz, co muzycznie polecasz z wysp?
Vlad 
Jest, była i będzie bliska, ale czasami podróżujemy w inne zakątki muzyczne. Ja na przykład słucham ostatnio amerykańsko-nowozelandzkiej grupy Unknown Mortal Orchestra, która powala mnie swoją wrażliwością muzyczną. Little Comets, który uważam za bardzo niedoceniony band z Anglii też ostatnio zajmuje ważne miejsce w moim odtwarzaczu, wciąż zastanawiam się dlaczego nie wypłynęli jeszcze mocno na skalę światową. Nie ukrywam, że lubimy, gdy nawet mocne gitarowe bandy mają w sobie pierwiastek popwy. Wszyscy w zespole lubimy melodie i niebanalne formy piosenkowe. Przyznam szczerze, że nie przepadam za zespołami, które wytwarzają tylko wokół siebie tzw. "aurę", a wychodząc z koncertu nie jestem wstanie zanucić żadnej melodii.  

SO!MUSIC 
Intryguje nas jeszcze tytuł płyty, który padł już kilka razy... Ma on coś wspólnego z kreowaniem innego, nowego wizerunku zespołu, materiału? Czy to trochę nie ten kierunek naszych myśli?
Vlad 
Uniform bardziej odnosi się do postaw wśród młodych ludzi, sposobów myślenia, wyrażania siebie. To widać na festiwalach. Wszyscy wyglądamy tak samo, podążamy za modą i porozumiewamy się za pomocą schematów, przytaczamy cudze poglądy w dyskusjach, wchodzimy w przygotowaną skórę "ściągniętą z internetu". Bardzo ładnie określił to kiedyś mój kolega Bartek, że to taka "wiedza instant". Sam jestem tego uczestnikiem. Łapię się na tym, że często powielam wzorce jakichś zachowań, to chyba nieuniknione w tak szybkim świecie i takim natłoku informacji. Rzeczy dzieją się szybko i na wszystko brakuje nam czasu. W tekstach jest sporo obserwacji, które dotyczą obecnych czasów. Cenna jest świadomość tych rzeczy. Jeśli Uniform pomoże komuś się nad tym zastanowić, to będzie nasz wielki sukces. 

SO!MUSIC 
Chcielibyśmy, żeby taki zespół jak Wy, z dopracowanym materiałem do maksimum, lubiący to co robi, mógł stanąć na wielu, na przykład zagranicznych scenach. Myślicie, że artyści z polskimi tekstami, mają taką szansę?
Vlad 
Nie mam pojęcia. Jeśli ktoś uzna język polski za egzotykę, to może zaproszą nas gdzieś kiedyś na jakiś WORLD STAGE. (uśmiech) To byłaby fajna przygoda. 

SO!MUSIC 
Tego Wam życzymy. Dużo dobrego, dzięki!
Vlad 
Dzięki i do zobaczenia na koncertach. 




0 komentarze:



Recenzje






Artyści

30daysofline Adele Afromental Agnes Obel Agyness B. Marry AKX Alt-J Angus & Julia Stone Ania Dąbrowska Ania Rusowicz Animators Anita Lipnicka Anna F. Arcade Fire Archive Arctic Monkeys Arms and Sleepers Artur Rojek Atlas Like Augustines Austra Awolnation Baasch Babu Król Bad Light District Banks Bartek Szczęsny Basement Jaxx Bastille Bat For Lashes Be.My Bednarek Belle and Sebastian Ben Howard Besides Birdy Bixbit Björk Blur Bobby The Unicorn BOKKA Bombay Bicycle Club Bon Iver Bonobo Brodka Broods Bryan Adams Budyń Bulbwires By Proxy Calvin Harris Caribou Cat Power Charli XCX Chet Faker Chilli Crew Chlöe Howl Chromeo Chvrches Cinemon Clean Bandit Clock Machine Co-Sovel Coals Cochise Coldair Coldplay Coma Crystal Castels Crystal Fighters Curly Heads Czary Mary Koszmary i Ćmy Czesław Mozil Czesław Śpiewa Daft Punk Damien Rice Damon Albarn Daniel Spaleniak Darkside Daughter David Bowie David Gray David Ross Dawid Podsiadło Delilah Denai Moore Derlak/Trąbczyński/Szablowski Trio Dezerter Die Antwoord Digitalism Disclosure Dog Whistle Domowe Melodie Dorian Concept Drekoty Dyzmatronik East India Youth Ed Sheeran Edyta Bartosiewicz Elekfantz Eliot Sumner Ella Eyre Ellie Goulding Elliphant Emade Emile Haynie Emilliana Torrini Eric Shoves Them In His Pockets Erik Hassle Erlend Øye Everything Everything EXTRA Fair Weather Friends Faith No More Fall Out Boy Farben Lehre Fink Fismoll Fisz Emade FKA Twigs Florence and the Machine Flume Flunk Foals Foo Fighters Foster the People Foxes Frankmusik Future Islands Gaba Kulka Gengahr Gentelman George Ezra Gerard Way Glass Animals Gogol Bordello Goldfrapp Gooral GRAWITACJA Grubson Guano Apes GusGus Haim Hanimal Hańba Happysad Hatifnats Hey Hot Chip How To Dress Well Hozier Hurt Hurts HV/NOON I Am Giant iamamiwhoami Ibeyi Illusion Imagine Dragons Imany Imogen Heap Inqbator Iza Lach Jack White Jake Bugg Jakub Nox Ambroziak Jamal James Arthur James Blake James Blunt Jamie Lidell Jamie Woon Jamie xx Janek Samołyk Jaromir Nohavica Jazzpospolita Jelonek Jessie Ware John Grant John Newman Jose Gonzalez JÓGA Julia Marcell Justice K-essence Kaliber 44 Kamp! Kapela ze Wsi Warszawa Kapelanka Karate Free Stylers Karen O KARI Kasabian Kasia Kowalska Kasia Sochacka Kasia Stankiewicz Katarzyna Nosowska Katy B Kayah Kazik Staszewski Kimbra Kings Of Leon Kixnare Klara Klaves Klaxons KRÓL Krzysztof Zalewski Kult Kuroma Kwabs L.A.S. L.Stadt L.U.C La Roux Lamb Lana Del Rey Lao Che Lari Lu LASS Lech Janerka Lenny Kravitz Les Ki Lil Silva Lilly Hates Roses Limboski Limp Bizkit Linkin Park Little Dragon Locomotivesun Lorde Lorein Low Roar Luxtorpeda Lykke Li Łagodna Pianka Łąki Łan M83 Maceo Wyro Macio Moretti Magnificent Muttley Maja Koman Major Lazer Małe Miasta Mama Selita Manhattan Manic Street Prechers Manoid Marcelina Marcin Masecki Marek Dyjak Maria Peszek Maria Sadowska Marika Marina and the Diamonds Maroon 5 Marte Martin Garris Mary J. Blige Mary Komasa Massive Attack meeow Mela Koteluk Meshell Ndegocello Metronomy MGMT Miąższ Michael Jackson Michał Przerwa-Tetmajer Michał Sobolewski Mighty Howl Mika Mikky Ekko MIKROBI.T Mikromusic Miles Kane Milky Wishlake Minerals Misia FF Miss God Mistah Lego Moddi Moderat Modern Lies Modest Mouse MoMo Mooryc MS MR Muchy Muse Myslovitz Natalia Natu Przybysz Natalia Nykiel Natalia Przybysz Natalia Zamilska Natasha Bedingfield neena Neony Night Marks Electric Trio Nneka NoNoNo Nowe Sytuacje Ocet OCN Of Monsters and Men Olaf Deriglasoff Olivier Heim Olly Murs Oly. OneRepublic Organek Oszibarack Oxford Drama Ólafur Arnalds Pablopavo Pablopavo i Ludziki Paloma Faith Paolo Nutini Parov Stelar Passenger Passion Pit Patrick The Pan Paula & Karol Peace Pearl Jam Perfume Genius Peter & Jacob Peter Broderick Peter J. Birch Peter River Phantogram Pharrell Williams Phillip Bracken Phoenix Pidżama Porno Pink Freud Plug&Play Plum Pokahontaz Pola Rise Południca! Power of Trinity Pustki Rasmentalism Rebeka Renata Przemyk Rita Braga Robyn Roisin Murphy Romantycy Lekkich Obyczajów Royal Blood Royksopp Rudimental Ryba And The Witches Ryn Weaver Sailor & I Saluminesia Sam Smith Sambor Santana Sara Brylewska Say Lou Lou SBTRKT Scoffers Sean Carey Sebastian Pypłacz Selah Sue Sharon Van Etten Shata QŚ Sia Sigur Rós Sister Wood Sjón Skalpel Skirllex Skubas Smoking Barrelz Smolik So Flow SOHN Soko Son Lux Sonia Pisze Piosenki Sorry Boys Sóley Spoon St. Vincent Stara Rzeka Submotion Orchestra Sufjan Stevens Swans T.Love Tabu taktoprawda Taylor McFerrin Temples Tetrix The 1975 The Black Keys The Cinematic Orchestra The Drums The Dumplings The Esthetics The Fratellis The Freuders The Horrors The Killers The Klaxons The Knife The Kooks The Naked And Famous The National The Neighbourhood The Notwist The Ploy The Prodigy The Saturday Tea The Script The Shipyard The Stubs The Subways The Sunlit Earth The Ting Tings The Weeknd The Wombats Thirty Seconds To Mars Thome Yorke Tides From Nebula Tomasz Makowiecki Tomasz Stańko Tourist Trentemøller Tricky Trupa Trupa Trust TV On The Radio Tycho Tymon Tymański U2 Vavamuffin Vermones Vök Vołosi Voo Voo Waglewski Fisz EMADE Warpaint We Draw A White Lies WhoMadeWho Wild Beasts WNDKR Women For Hire Woodkid xxanaxx Yeah Yeah Yeahs Years & Years Yoachim You + Me Young Stadium Club Zagi Zespół Dziewczyny zimowa Zoot Woman